ΠΡΟΣΟΧΗ:

>> το blog είναι υπό συνεχή ενημέρωση / >> the blog is under constant update

ΠΕΡΙΟΧΗ 05

Εγκαταστάσεις λιμανιού δίπλα στον Α’ προβλήτα
Τμήμα Αρχιτεκτόνων, Πανεπιστήμιο Κρήτης
[συντονιστής: Αλέξανδρος Τριποδάκης]
Υπεύθυνοι εργαστηρίου: Αλέξανδρος Τριποδάκης, Αλέξιος Τσομπανάκης, Δήμητρα Χατζησάββα


ΑΣΤΙΚΕΣ ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ ΣΕ ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΑ ΟΡΙΑ

Οι παρεμβάσεις διερευνούν τη δημιουργία αστικών δεσμών δουλεύοντας με τον περίγυρο προκειμένου να ενσταλάξουν σε μια περιφραγμένη (εγκαταλελειμμένη)  από την καθημερινή ζωή περιοχή συνεκτικούς θύλακες συλλογικότητας. Η αναδιάταξη του ορίου της σχέσης ανάμεσα στο λιμάνι, την πόλη και τη θάλασσα, ο καθορισμός και οι συνθήκες προσδιορισμού ενός δικτύου δημόσιων χώρων με ιδιόμορφα χαρακτηριστικά, η  δημιουργία μιας ζώνης δραστηριοτήτων οι οποίες θα παράγουν ένα αστικό δυναμικό που θα μπορεί να λειτουργήσει ως καταλύτης για την ενεργοποίηση των παλαιών βιομηχανικών κελυφών και η ανάπλαση των αδιαμόρφωτων εκτάσεων που βρίσκονται στην προέκταση των λιμενικών και των σιδηροδρομικών εγκαταστάσεων αποτελούν βασικούς στόχους των επεμβάσεων.

Ειδικότερα κεντρικές αποφάσεις της σύνθεσης είναι :

- Εισάγεται η νοητή επέκταση του γραμμικού άξονα του παραλιακού μετώπου της λεωφόρου Νίκης  διατρέχοντας κατά μήκος την περιοχή επέμβασης -παράλληλα με τον παραθαλάσσιο γραμμικό άξονα - δημιουργώντας  μια διαρθρωτική  ραχοκοκαλιά που διασυνδέει τις επιμέρους γειτονιές της δομικής οργάνωσης, προσφέροντας ένα δεύτερο μέτωπο ενδιαφέροντος στο εσωτερικό της σύνθεσης.
- Οι διαφορετικές αυτές ενότητες δομημένων και κενών χώρων ακολουθούν μια συντακτική και τυπολογική ιδιομορφία που αποδίδει διαφορετικές σχέσεις ατμόσφαιρας και βιωματικής χωρικής εμπειρίας. Ταυτόχρονα πλαισιώνουν κατάλληλες λειτουργικές ενότητες που επιτρέπουν την κοινωνική  συνύπαρξη και τη ζωντάνια του συνόλου  την ημέρα και τη νύχτα. Το σύστημα αυτών των δύο παράλληλων αξόνων διακόπτεται σημειακά προσφέροντας εγκάρσιες οπτικές φυγές στη θάλασσα και διαμορφώνοντας δημόσιους χώρους διαφορετικής κλίμακας και ύφους.
- Τρία κτήρια σημεία αναφοράς σηματοδοτούν τους βασικούς πυλώνες εισόδου στην περιοχή επέμβασης αναδιατάσσοντας την πρόσβαση και το σύστημα κίνησης από και προς στο λιμάνι.

- Το όριο - περίφραξη του λιμανιού ενισχύεται και διακόπτεται σε κατάλληλα σημεία προκειμένου να υποδεχθεί και να αποτρέψει ανάλογα  τον περιβάλλοντα αστικό ιστό. Μια γραμμική πράσινη αλέα στο όριο της παλιάς περίφραξης αναλαμβάνει να ενσωματώσει διακριτικά (υπόσκαφα) τους βασικούς χώρους στάθμευσης της περιοχής λειτουργώντας ως υπόμνηση του ίχνους του ορίου και ως φίλτρο σχέσης της πόλης με το λιμάνι προσφέροντας ταυτόχρονα ένα γραμμικό μπαλκόνι με θέα στη θάλασσα.
- Ένας γραμμικός άξονας ως διχοτόμος της γωνίας  σύγκλισης των δύο βασικών γεωμετρικών συστημάτων σύνταξης της περιοχής μελέτης σε υπόμνηση της χάραξης των παλιών σιδηροδρομικών τροχιά και της γειτονικής ράμπας διατέμνει τη δεύτερη προβλήτα προσφέροντας λειτουργική οριοθέτηση των δύο επιβατικών σταθμών (επιβατικών και για κρουαζιερόπλοια) και μια πορεία άμεσης εξόδου στη θάλασσα.
- Τέλος, τρεις εγκάρσιες περιοχές συνδέουν την περιοχή επέμβασης με δύο σημαντικούς γειτνιάζοντες πράσινους χώρους (παλιός σιδηροδρομικός σταθμός και  βυζαντινά τείχη) ενισχύοντας το δίκτυο πρασίνου της ευρύτερης περιοχής στο εσωτερικό της πρότασης.